fredag 21 mars 2008

Sanningen bakom Fords taxisatsning



Efter att ha läst artikeln i DN tänker ni säkerligen att initiativet är perfekt och ligger i trend med ökad miljövänlighet. Bilen släpper ut 90% mindre avgaser och drar 30% mindre bensin. Frågan jag ställde mig var : varför försöker Ford sälja taxibilar ?

Svaret är: När kunder vägrar köpa deras bilar vill Ford istället ha statligt understöd för att få spinn på företagets intäkter.
Via en federal lobbygrupp försökte de få New Yorks myndighet att byta ut sin bilpark mot Fords nya modeller. När de vägrade så vänder sig Ford naturligtvis till kongressen och ber dem genomföra hårdare miljökrav i storstan manhattan.
Alltså kommer staden manhattan tvingas att byta ut bilparken successivt i ett par år framöver,helt enkelt för att ford ska kunna sälja 12000 nya bilar.

genialiskt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att det är myndigheterna som bedriver taxiverksamheten? Du skriver att dom måste byta ut sin bilpark. Sen finns det inget tvång att köpa Ford. Andra tillverkare kan erbjuda likvärdiga alternativ som uppfyller miljökraven.

Unknown sa...

Taxibilarna i NYC ar riktiga rishogar och borde verkligen bytas ut. Givetvis maste Ford konkurrera med andra tillverkare vid upphandlingen.

Emil sa...

Sällan att new-yorkarna tillåter att deras älskade cabs byts ut mot de där plastkärrorna.

Vad är det som är så sensationellt med att ett företag försöker tjäna pengar, förresten? Det är väl det som ligger bakom allt de hittar på.

blåfärg sa...

till anonym.
Tyvär så bestämmer city hall vad som får kallas en taxibil. Att det råkade vara chevrolets är inte en slump heller.

Tyvär så är det borgmästaren som delar ut taxibehörighetn (sk medaljerna) just så att motsvarigheten till vägverket inte ska ha ett skvatt att säga till om.

Med lite trixande kommer lobbyisterna att göra fordsalternativ till det enda valet.